Sunday, July 31, 2011

1

Cara-Cara Menjaga Bateri HandPhone Agar Tidak Cpt Rosak

  • Sunday, July 31, 2011
  • Watanabe Makoto
  • Share
  •       Pertama sekali perlu diingatkan jika anda pernah terfikir bahawa bateri fon anda boleh bertahan selama-lamanya jika dijaga dengan betol, fikirkan semula..
         
    Hal ini kerana setiap bateri yang bole dicas semula seperti bateri2 fon anda mempunyai jangka hayat pengisian semula dan jika sudah sampai pada hadnya, bateri anda akan mula kembung dan xkan boleh dicas kembali.. Kalau boleh pon xkan xthan lama, Paling lame pown 5-15mnt.

    Jadi saya sertakan beberapa langkah bagi Melambatkan proses kematian bateri fon anda itu
     1. Cas bateri apabila bateri betol2 habis..

     2. Matikan fon ketika mengecas agar proses pengecasan berjalan dengan lancar tanpa apa2 halangan

     3. Pastikan anda tidak bergayut atau main game ketika mengecas bateri. Kenapa?  Sebab jika anda berbuat demikian, bateri anda akan bertukus lumus untuk mendapatkan tenaga dan pada masa yang sama membekalkan tenaga untuk  anda melakukan aktiviti seperti yang telah dinyatakan.. Bayangkan situasi anda apabila dipaksa Makan Sambil Berlari, adakah anda boleh berbuat demikian? Begitu juga dengan bateri anda.

     4. Elakkan fon anda daripada terhempas atau sengaja hempas. Hal ini boleh menyebabkan litar pintas pada fon anda dan seterusnya merosak atau memusnahkan bateri anda

     5. Jangan cas melebihi had yang dibenarkan (OVERFLOW).. Had pengecasan bateri2 fon moden adalah dalam lingkungan 2-4 jam sahaja.. Jika dicas lebih dari itu, maka bateri akan menghadapi masalah sepertimana manusia yang makan terlebih had.. Anda fikir2kan lah masalah itu.. Jadi, elakkan daripada mengecas fon sebelum tidur kerana purata seorang manusia tidur diwaktu malam adalah 5-8jam.. Jadi anda bayangkan apa yang akan terjadi pada fon anda

     6. Elakkan daripada meletakkan fon anda di tempat suhu terlampau panas atau suhu terlampau sejuk.. Hal ini boleh merosakkan sistem pada fon dan seterusnya akan merosakkan bateri..

    *Sekian...

    P/S: sebarang pertanyaan dan cadangan [klik sini]

    1 Responses to “Cara-Cara Menjaga Bateri HandPhone Agar Tidak Cpt Rosak”

    Unknown said...
    August 31, 2013 at 6:29 AM

    Perfect, informasi menarik...




    Post a Comment

    Subscribe